KĀ IZVĒLĒTIES RIEPAS
Ieteikumi riepu izvēlē
Te būs jautājumi, kurus uzdod mums klienti pērkot riepas. Mēs centīsimies atbildēt uz tiem:
1. Kādas riepas pirkt? Platākas vai šaurākas? Augstākas vai zemākas?
2. Dārgakas vai lētākas? Ar ko tās atšķiras izņemot cenu?
3. Ar ko atšķiras orientēts zīmējums uz protektora no simmetriska? Kāds ir labāks?
4. Vai var likt automašīnai dažāda izmēra riepas vai ar dažādiem protektora zīmējumiem uz dažādām automašīnas asīm?
5. Kas ir lietus riepas? Kādā gadījumā tās ir jāiegādājas?
6. Kādas riepas ir labākas ziemai? Radžotas vai bez radzēm?
7. Vai var likt ziemas radžotās riepas tikai uz velkošajiem riteņiem?
8. Kāpēc riepa var sprāgt braukšanas laikā un kā no tā izvairīties?
9. Kas ir RunFlat riepas? Vai tās var likt manai automašīnai?
1. Kādas riepas pirkt? Platākas vai šaurākas? Augstākas vai zemākas?
Vienai un tai pašai automašīnai ražotāj-rūpnīca iesaka dažāda tipa un izmēra riepas. Tas ir atkarīgs no:
• Kādi jūsu automašīnai ir uzlikti diski – dzelzs vai alumīnija sakausējuma. (Alumīnija saukausējuma diskiem parasti ir lielāks rādiuss)
• Kādai sezonai tiks izmantota konkrēta marķējuma riepa – ziemai vai vasarai.
• Kādas jaudas un kāds dzinējs ir uzstādīts jūsu automašīnai.
Mēs iesakam izvēlēties jums tāda izmēra riepas, kādas iesaka jūsu automašīnas ražotāj-rūpnīca.
Uzmanību! Šo ieteikumu neievērošana var novest pie jūsu automašīnas vadāmības pasliktināšanās, spidometra rādījuma neprecizitātes, kā arī pašu riepu izjukšanas!
|
Ja jūs uz savas automašīnas montējat riepu, kuras augstums vai platums ir lielāks par ieteikto, tad riepa (pie stūres liela pagrieziena) var aizskart virsbūves nekustīgās daļas vai piekares detaļas.
Ja jūs uz savas automašīnas montējat riepu, kuras augstums vai platums ir mazāks par ieteikto, tad jūsu automobilis kļūs cietāks, būs lielāka iespēja sasist riepas disku, kā arī palielināsies noslodze uz visiem piekares mezgliem un gultņiem.
Izvēloties riepas no rekomendēto riepu izmēriem un tipiem, ir jāvadās pēc sekojošiem parametriem:
Platāka riepa:
+
• lielāks riepas un ceļa saķeres laukums
• automašīna labāk ieskrenas un bremzē (īpaši automašīnas ar jaudīgu dzinēju)
• lielāka automašīnas stabilitāte līkumos pie lieliem ātrumiem
–
• augstāka cena
• lielāks svars (īpaši iespaido automašīnas ar nelielu dzinēja tilpumu 1.4 – 1.5 litri)
• neliels degvielas patēriņa pieaugums
• akvaplanēšanas riska palielināšanās (automašīna zaudē vadāmību nokļūstot peļķē vai sniega putrā)
Izvēle ir atkarīga vienīgi no tā – kam jūs dodat priekšroku un no jūsu finansu iespējām. Principā tiek uzskatīts, ka jo jaudīgāka un ātrāka ir automašīna, jo platākas riepas tai jāliek. Savukārt automašīnām ar nelielu dzinēja tilpumu nav jēgas likt platas riepas.
Izvēle ir jūsu rokās!
2. Dārgākas vai lētākas? Ar ko tās atšķiras izņemot cenu?
Bieži pērkot riepas pircēji, apskatot dāžādus riepu modeļus jautā – kāpēc šī riepa maksā divreiz vairāk, kaut gan pēc izskata tā ir tieši tāda pati?
Patiešām, vizuāli riepas var būt ļoti līdzīgas, bet tas nav tik vienkārši.
Dārgā riepā tiek izmantotas jaunākās tehnoloģijas un materiāli. Tiek izmantots speciāls gumijas sastāvs un jaunākās korda konstrukcijas tehnoloģijas.
Tas ievērojami palīdz uzlabot riepas svarīgākās īpašības:
• Samazinās riepas svars, līdz ar to automašīnas dinamiskās īpašības.
• Samazinās degvielas patēriņš.
• Nozīmīgi palielinās riepas nobraukums.
• Uzlabojas automašīnas vadāmība un samazinās bremzēšanas ceļš ( līdz ar to palielinās jūsu un apkārtējo drošība)
• Pazeminās trokšņu līmenis
Tieši par to jūs maksājiet, pērkot dārgāka modeļa riepas.
Izvēle ir jūsu rokās!
3. Ar ko atšķiras orientēts zīmējums uz protektora no simetriska? Kāds ir labāks?
Ir trīs riepu protektora zīmējuma pamatveidi:
Simetrisks protektora zīmējums (attēlā Yokohama S306) | Nesimetrisks protektora zīmējums (attēlā Continental PremiumContact) | Orientēts protektora zīmējums (attēlā Gislaved 506) |
Pēdējā laikā orientēti un nesimetriski protektora zīmējumi tiek izmantoti arvien biežāk un biežāk, īpaši dārgajos modeļos. Tas ir saistīts ar daudz labākām riepas īpašībām, kuras izdodas panākt, salīdzinot ar simetrisku protektora zīmējumu. Kā arī tiek panākts daudz labāks ūdens un slapja sniega izspiešanas efekts no riepas un ceļa saskares punkta, saglabājot, un bieži vien pat uzlabojot citus riepas parametrus.
Riepas ar orientētu protektora zīmējumu:
Uzmanību! Riepa ar orientētu protektora zīmējumu ir jāmontē uz automašīnas tikai braukšanas kustības virzienā, atbilstoši bultiņai, kas atrodas uz riepas sāniem. Nepareiza riepas montāža noved pie ievērojamas automašīnas vadāmības pasliktināšanās un pie ātras riepas nodilšanas.
|
Orientētas riepas uzrāda lieliskus rezultātus.Vienīgais orientētas riepas trūkums ir neiespējamība to pārlikt (bez pārbortēšanas) no automašīnas kreisās puses uz labo. Tamdēļ nav iespējams uzlikt rezerves riepu uz diska, jo nav zināms, kuru riepu var nākties mainīt – kreiso vai labo.
Ieteikumi:
Labāk ir vadāt līdzi rezerves riteni ar simetrisku protektora zīmējumu, jo tā ir universāla. Taču, ja protektora zīmējums uz rezerves riepas ir orientēts, tad labāk to ir montēt uz riteņa diska automašīnas labajai pusei. Pēc statistikas datiem - labās puses riepas ir vairāk iespējas sadurt nekā kreisās puses riepas. Labajā ceļa malā parasti ir vairāk bedru, ir netīrāks, kā arī nobraukšana uz ceļa malas (ar lielu ātrumu) var beigties ar riepas saduršanu.
Riepas ar nesimetrisku protektora zīmējumu:
Uzmanību! Riepu ar nesimetrisku protektora zīmējumu ir jāmontē uz automašīnas riteņa ar uzrakstu OUT Side vērstu uz automašīnas ārpusi, un savukārt uzrakstu IN Side – vērstu uz iekšpusi. Nepareiza riepas montāža noved pie ievērojamas automašīnas vadāmības pasliktināšanās un pie ātras riepas nodilšanas.
|
Šīs riepas uzrāda ļoti labas īpašības un tām nav problēma ar rezerves riteņa montāžu, jo ārpuse vienmēr ir ārpuse.
Riepas ar simetrisku protektora zīmējumu:
Simetriskām riepām, kurām arī ir visnotaļ labas īpašības, ir viena priekšrocība – tā ir cenas un kvalitātes attiecība. Daudziem autovadītājiem tieši šis parametrs riepu izvēlē ir viens no svarīgākajiem, jo ne visiem vadītājiem ir nepieciešamas riepu super-īpašības pie lieliem ātrumiem, taču ir nepieciešamas nedārgas, bet kvalitatīvas riepas.
Izvēle ir jūsu rokās!
4. Vai var likt automašīnai dažāda izmēra riepas vai ar dažādiem protektora zīmējumiem uz dažādām automašīnas asīm?
Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka jums ir jābūt vienāda riepas protektora izmēra un zīmējuma riepām uz vienas ass.
Uz dažādām automašīnas asīm jūs varat likt dažādus riepu pārus, ar noteikumu, ka to tips un izmērs atbilst ražotāj-rūpnīcas ieteiktajam.
Tomēr jāatceras, ka dažāda tipa un izmēra riepas parasti noved pie automašīnas tehnisko īpašību pasliktināšanās – iespējama automašīnas vadāmības pasliktināšanās, bremzēšanas ceļa palielināšanās, palielinās iespēja izslīdēt utt.
Ieteikumi:
Centieties izmantot vienādas riepas uz visiem četriem riteņiem, ja tā rekomendē jūsu automašīnas ražotājs.
Radžotu ziemas riepu gadījumā ir daudz sarežģītāk. Sīkāku aprakstu par šo tēmu, jūs varat atrast 7.punktā – vai var likt radžotas ziemas riepas tikai uz automašīnas velkošajiem riteņiem.
Ieteicams radžotas ziemas riepas likt uz visiem četriem riteņiem, jo no tā ir atkarīga jūsu un apkārtējo drošība.
5. Kas ir lietus riepas? Kādā gadījumā tās ir jāiegādājas?
Lietus riepa Uniroyal
Lietus riepas tika speciāli izgatavotas braukšanai lietus laikā pa slapju ceļu vai peļķēm.
To galvenā atšķirība no parastajām riepām ir akvaplanēšanas efekta samazināšanās.
Akvaplanēšanas efekts. Iebraucot ar lielu ātrumu peļķē, starp riteni un ūdeni izveidojas ūdens slānis. Ritenis sāk slīdēt pa ūdens virsmu, zaudējot kontanktu ar ceļu. Tādējādi automašīna kļūst nekontrolējama, kas var izaisīt avārijas situāciju. Šis efekts bieži ir novērojams uz nodilušām riepām, kad pat pie neliela ātruma iebraucot peļķē automašīna zaudē vadāmību.
Neliels akvaplanēšanas efekts lietus riepām tiek panākts ar ūdens drenāžas gropju lielāku skaitu un papildus garenvirziena kanālu protektora zīmējumā.
Automašīna, kurai „apautas” lietus riepas daudz drošāk turas uz slapja asfalta.
Savukārt sausā laika mašīnas vadāmība kļūst nedaudz sliktāka, jo drenāžas gropju skaita palielinājuma dēļ, saķeres virsmas laukums ir samazinājies.
Izvēle ir jūsu rokās!
6. Kādas riepas ir labākas ziemai? Radžotas vai bez radzēm?
Uz šo jautājumu nav viennozīmīgas atbildes. Kā vienai tā otrai riepai ir gan savas priekšrocības, gan savi trūkumi.
Galvenā neradžotas riepas priekšrocība ir tās labie rādītāji uz sausa asfalta seguma vai uz sniega seguma. Taču šīm riepām ir liels trūkums, to rādītāji uz kailledus ir daudzreiz sliktāki kā radžotām riepām.
Galvenā radžotu riepu priekšrocība ir to rādītāji uz kailledus un nobraukta sniega, taču uz tīra asfalta seguma to rādītāji ir ievērojami sliktāki kā neradžotām ziemas riepām.
Pēc statistikas datiem to dienu skaits, kad asfalta segums ir klāts ar ledus kārtu ir daudz mazāks kā dienu skaits, kad asfalts ir sauss. Taču nav nekādas garantijas, ka jūs tieši šajās dienās nenokļusiet avārijas situācijā, jo automašīna, kas nav aprīkota ar radžotām ziemas riepām uz kailledus praktiski nav vadāma.
Izvēle ir jūsu rokās!
7. Vai var likt ziemas radžotās riepas tikai uz velkošajiem riteņiem?
Uz priekšējās piedziņas automašīnas montējot radžotas ziemas riepas tikai uz priekšējiem riteņiem, jūs tiekat galā ar vairākiem uzdevumiem, paaugstinās jūsu automašīnas spējas braukt pa aizsnigušiem ceļiem, kā arī izbraukt no aizsnigušiem pagalmiem, vieglāk uzsākt kustību krustojumos utml. Taču jūs iegūstat ļoti nepatīkamu problēmu – uz slidena ceļa, nedaudz bremzējot vai vienkārši atlaižot gāzes pedāli, automašīnu sāk sanest, tas notiek pēkšņi un, kā parasti, nelaikā, īpaši, ja tas notiek pagriezienā, pat ļoti lēzenā. Pēc statistikas datiem – tieši šāds riepu izvietojums uz automašīnas ir ļoti biežs CSNg iemesls.
Uz aizmugures piedziņas automašīnas, montējot ziemas radžotas riepas uz aizmugurējās ass, galvenokārt, tiek atrisinātas aiznigušu ceļu izbraukšanas un kustības uzsākšanas problēmas. Un, atšķirībā no priekšpiedziņas auto, bremzējot automašīnai nav tendence uz sanesšanu, taču tā ļoti slikti bremzē uz slidena ceļa, jo bremzējot slodze uz priekšējo asi palielinās, bet uz aizmugurējo – samazinās, tāpēc, radžotas riepas uz aizmugurējās ass nepalīdz automašīnai ātrāk apstāties uz slidena ceļa. Piedevām automašīnai ar aizmugures piedziņu, kurai radžotas riepas ir uzliktas tikai uz velkošās ass, ir nopietnas problēmas ar vadāmību uz slidena ceļa, jo priekšējiem riteņiem nav labas saķeres ar ceļu.
Ieteikums:
Vienmēr uzstādiet radžotas ziemas riepas uz visiem četriem riteņiem! No tā ir atkarīga Jūsu un apkārtējo drošība!
8. Kāpēc riepa var sprāgt braukšanas laikā un kā no tā izvairīties?
Braukšanas laikā sprāgusi automašīnas riepa bieži ir avārijas iemesls, īpaši, ja tas ir noticis braucot ar lielu ātrumu. Šo risku var samazināt līdz minimumam, zinot iemeslus, kas var būt par iemeslu riepas sprāgšanai:
1. Ja jūs uzbraucat uz kāda priekšmeta, kas izjauc riepas konstrukciju.
2. Ja automāšīnas riepa iebrauc lielā bedrē ar lielu ātrumu. Piedevām, šādā gadījumā, parasti tiek deformēts arī disks un zūd riepas hermētiskums.
No šādām nepatikšanām neviens nav pasargāts, var tikai ieteikt būt uzmanīgākiem uz ceļa un mēģināt nebraukt pa ceļa labo apmali, kur, parasti, ir daudz visādu lieku priekšmetu un bedru.
Taču ir arī citi iemesli, kuru dēļ riepa var sprāgt un kurus laicīgi var novērst.
3. Nepareizs spiediens riepās (tas noved pie riepas pārkaršanas un riepas konstrukcijas izjukšanas)
4. Mehāniski riepas bojājumi (iegriezumi, burbuļi, izlīduši diegi vai korda konstrukcijas dzelzs stiegras)
5. Ja no riepas rēgojas priekšmeti, kas ir izdūruši riepu – to iznākšana no riepas var novest pie strauja spiediena krituma riepa.
6. Liels riepas nodilums (pēc ceļu satiksmes noteikumiem – vieglās automašīnas riepas protektora augstumam ir jābūt ne mazākam par 1,6mm)
7. Riepas gumijas vecums un elastības zudums (vizuāli ir redzamas mazas plaisiņas uz riepas virspuses)
8. Restarurētu riepas izmantošana (Nodilušās riepas apstrādā un pēc tam uzliek jaunu gumijas protektora slāni. Šīs riepas nav ilgmūžīgas un tās ir grūti balansēt, nerunājot jau par šo riepu ne īpaši augstajām braukšanas īpašībām. Tām ir tendence atslāņoties protektoram, kas noved pie riepas izjukšanas)
Ieteikumi:
Uzmanīgi apskatiet riepu pirms tās uzlikšnas uz jūsu automašīnas, vai palūdziet to izdarīt tehniskās apkalpes vai riepu servisa speciālistus. Sekojiet riepu ārējam stāvoklim un spiedienam tajās. Tas palīdzēs jums izvairīeties no daudzām nepatikšanām brauciena laikā.
Nepērciet lietotas riepas – tajās var būt visas augstāk minētās problēmas, kuras var parādīties tikai pēc riepas uzstādīšanas uz automašīnas!
9. Kas ir RunFlat riepas? Vai tās var likt manai automašīnai?
RunFlat riepas – tās ir riepas, ar kurām var turpināt braukt ar automašīnu ar ātrumu līdz 80km/h pie pilnīga spiediena zuduma riepā (ja tā sadurta vai sagriezta). Ar šīm riepām, atkarība no ražotāja ieteikuma, var nobraukt no 50 līdz 150 km. Visiem ražotājiem šo riepu apzīmējums ir – RSC (RunFlat System Component) un uz riepām ir apzīmējums RSC (aplītī) uz riepas sāna.
Dažādi riepu ražotāji izmanto dažādus RSC tehnoloģijas apzīmējumus. Piemēram - Bridgestone RFT, Continental SSR, Goodyear RunOnFlat, Nokian Run Flat, Michelin ZP, Kumho XRP, Toyo TRF utt.
|
|
RunFlat riepas pie normāla spiediena (dzeltenā krāsā parādīti pastiptinātie riepas sāni) | RunFlat riepas bez spiediena tajās (pastiprinātie riepas sāni notur riepu no deformācijas) |
Parastās riepas ar normālu spiedienu tajās (Spiediens dod riepām pareizu formu) | Parastās riepas (parastās riepas bez spiediena tajās) |
Salīdzinot ar parastajām riepām, šo riepu konstruktīvās atšķirības ir nostiprināti riepas borti un pastiprināta riepas konstrukcija vietā, kur riepa tiek stiprināta pie diska. Spiediena zuduma gadījumā šīs riepas, pateicoties nostiprinātajiem riepas bortiem, nesaliecas līdz diskam (skat. Zīmējumu) un ļauj turpināt kustību ar ātrumu līdz 80 km/h.
Priekšrocības:
Galvenā Runflat tehnoloģijas riepu priekšrocība ir tā, ka nav vajadzības vadāt līdzi rezerves riteni, un gadījumā, ja riepa tiek sadurta vai sagriezta nav pašam uz ceļa braucamās daļas jākrauj ārā viss no bagāžnieka, lai samainītu sadurto riteni ar rezerves. Tas nav tikai bīstams, jo garām brauc automašīnas, bet arī nepatīkams process, jo īpaši, ja ārā snieg vai līst. Piedevām, ja braucot ar lielu ātrumu riepā strauji zūd spiediens, automašīna, kas aprīkota ar RunFlat tehnoloģijas riepām nezaudē vadāmību, atšķirībā no automašīnas, kas aprīkota ar parastām riepām.
Trūkumi:
RunFlat riepu galvenie trūkumi ir to lielais svars un augsta cena. Smagās riepas ar nostiprināto riepas bortu negatīvi ietekmē automašīnas dinamiskās īpašības un komfortu. Piedevām palielinās visu piekares mezglu noslodze. Kā arī, lai izmanotu uz savas automašīnas RunFlat tehnoloģijas riepas tai obligāti ir jābūt aprīkotai ar spiediena kontroles sistēmu riepās.
Uzmanību! Nedrīkst izmantot RunFlat tehnoloģijas riepas uz automašīnas, kas nav aprīkota ar spiediena kontroles sistēmu riepās! Jo ir ļoti grūti sajust spiediena zudumu riepās braucot ar nelielu ātrumu, savukārt braucot ar lielu ātrumu asos līkumos un veicot citus manevrus automašīna kļūs praktiski nevadāma!
|